VisualBasic_mantigindan_acik.htm

Nesne Mantığı : Nesne deyip deyip duruyoruz. Nedir bu nesne? İşte Nesne;
Elementlerin bir araya ge..... (Sadece şakaydı :p ) Visual Basicde kullandığımız öğelere (CheckBox, CommanButton, PictureBox... ) kısaca nesne diyoruz.
Nesne dememizin en önemli sebeplerinden biri, bu nesnelerin birçok özellikleri bulunmasıdır. Örneğin nesnenin koordinatları, renkleri, fontları.... ve birçok özellikleri bulunmaktadır.

Nesnelerin özelliklerini; program tasarım aşamasında iken Properties kutusundan veya program içerisinde herhangidir satırdan ayarlayabiliriz.
Nesnelerin özellikleri tasarladığımız program aktif konumda iken (çalışırken ), kullanıcının isteklerine göre değişebilir veya bu özelliklere göre programın çalışma akışı yönlendirilebilir. Örneğin;

Bilgisayarı kapat menüsünde askıya al seçeneği normalde seçilebilirken, Windowsu güvenli kipte açtığımızda seçilemez hatta kullanıcı tarafından görülemez olmaktadır. Burada nesnenin visible (görünürlük ) özelliği false (0 yani etkin dışı ) edilmiştir.
Nesnelerin Temel Özellikleri:

Her nesnenin (genelde ) ortak özellikleri bulunmaktadır. Biz 2. dersde anlattığımız nesnelerin ortak özelliklerini topluca anlatıp, farklı özelliklerini ayrıca açıklamayı uygun gördük. Böylece her nesne için aynı şeyleri tekrarlayıp durmayacağız. Bu yüzden bu bölümü iyice kavramaya çalışmanız çok önemli.

Nesneler ve özellikleri aralarına . işareti konularak ayarlanmaktadır. Zaten Visual Basic Nesne adını yazdıktan sonra . işareti koyar koymaz o nesnenin özelliklerini bize göstermektedir.

Şunu da belirtmeliyim nesne isimleri Checkbox, CommanButton diye düşünülmemeli. Nesnenin gerçek ismi programcı tarafından değiştirilebilir. CommandButton her zaman bir CommandButton özelliği taşımakta olsa bile adı Ahmet veya portakal olabilir. Nesnenin gerçek adını Properties kutusundaki Name kısmından öğrenebilir ve değiştirebiliriz.

*Nesnelerde olmak yada olmamak deyimleri False(olmamak ), True(olmak olarak ) nitelendirilir.

Visible : Nesne Gözüksün veya gözükmesin. Örnek;
TamamButonu.Visible = True

Enable : Nesne kullanılabilsin, kullanılamasın. Örnek;
TamamButonu.Enable = False

Font : Nesnenin yazı tipi ne olsun. Örnek;
YaziKutusu.Font = "Arial"

Heigh : Nesnenin yüksekliği (Boyu ) ne olsun. Örnek;
TamamButonu.Heigh = 200

Width : Nesnenin yüksekliği (Eni ) ne olsun. Örnek;
TamamButonu.Width = 200

Left : Nesnenin Konumu (Sola Uzaklığı ) ne olsun. Örnek;
TamamButonu.Left = 200

Top : Nesnenin Konumu (Yukarıya Uzaklığı ) ne olsun. Örnek;
TamamButonu.Top = 200

Color : Nesnenin rengi ne olsun (Backcolor, Maskcolor,Fillcolor ve benzerleri için de aynı kullanım ). Örnek;
TamamButonu.BackColor = rgb(100,20,35 )
Burada rgb komutu kullanılmıştır. Daha ileride anlatılacak
 

Label Nesnesi (Örnek ): Label nesnesi kısaca bahsettiğimiz gibi, bir konumu isimlendirmek veya kullanıcının görebilmesi için ekrana yazı bırakmaya yarar. Bu nesnenin başlıca özelliklerinden bahsetmiştik. Ayrıca

   Label1.caption : Label üzerindeki yazıyı kontrol eder.
   Label1.alignment : Label içerisindeki yazının sağa, sola dayalı veya ortalanmış olacağının kontrolüdür.
   Label1.autosize : Labelin boyutunu, içerisindeki yazıya göre otomatik olarak ayarlar.
   Label1.backstyle : Labelin artalan özelliğini belirtir.(Renkli veya şeffaf )
   Label1.borderstyle : Label etrafındaki çerçevenin şeklini ayarlar.


TextBox Nesnesi (Örnek ) : Texbox nesnesi kullanıcıya bir değer sonucunu göstermek, bir yazıyı iletmek veya kullanıcı tarafından bir değer yada bir yazı isteminde bulunmak için kullanılır.
   Text1.text : TexBox içerisindeki yazıyı ayarlar.
   Text1.alignment : Textbox içerisindeki yazının sağa, sola dayalı veya ortalanmış olacağının kontrolüdür.
   Text1.borderstyle : Textbox etrafındaki çerçevenin şeklini ayarlar.
   Text1.maxlenght : Texboxun alabileceği en fazla karakter sayısını ayarlar.
   Text1.multiline : Textbox içerisindeki yazının, text kutusu sınırına gelince devam etmesini veya bir alt satıra geçmesini ayarlar.
   Text1.passwordchar : Textbox içerisindeki karakterlerin *** şeklinde gözükmesini sağalr(Şifre ekranlarında olduğu gibi ).
   Text1.scrollbar : Textbox içerisindeki yazı ekrana sığmadığında sürükleme çubuğunun çıkıp çıkmayacağını ve çıkacağı yeri ayarlar.


Command Button (Komut Butonu ) Nesnesi (Örnek ): Command Button nesnesi programlarda gördüğümüz düğmelerin görevini yapar. Kısaca İşlemi onaylama, seçeneği kabul etme, işlemi iptal etme gibigörevler üstlenebilir.
   Command1.caption : Buton üzerinde gözüken yazı.
   Command1.disablepicture : Buton disable konumunda iken üzerinde gözükecek resim
   Command1.downpicture : Buton basılı konumda iken üzerinde gözükecek resim.
   Command1.picture : Buton normal konumda iken üzerinde gözükecek resim.
   Command1.style : Butonun Windows standartlarında olup olmayacağının ayarı.
   Command1.backcolor : Buton Windows standardında değil ise gözükeceği renk ayarı.
   Command1.default : Form içerisinde Enter tuşuna basıldığı zaman bu tuşun kendiliğinden basılmasını sağlar.
   Command1.cancel : Form içerisinde Esc tuşuna basıldığı zaman bu tuşun kendiliğinden basılmasını sağlar.


PictureBox Nesnesi : PictureBox nesnesi program içerisinde resimsel veya grafiksel konumların yer almasını sağlar. Örneğin; kişi, adı ve soyadını girdikten sonra resmini programını eklemek ister ise bu nesnenin kullanılması gerekir. En azından bu nesne ile ihtiyacını görür(Bu nesne olmadan da resim konulabilir demek istiyorum ).
   Picture1.appearance : Picture Nesnesinin 3D veya normal çerçeve görünüşünde olmasını ayarlar.
   Picture1.borderstyle : Bu değer Picture nesnesinin çerçeve çizgilerini gösterir ve gizle
   Picture1.picture : Picture nesnesi içerisindeki reisimin ne olacağını ayarlar
   Picture1.autoredraw : Picture nesnesinin taşıma esnasında ve form yenilendiğinde otomatik yenilenip yenilenmeyeceğini yarlar. Eğer picture nesnesi içerisindeki resminiz bazı durumlarda bozuk görünüyorsa bu değeri değiştirmeniz gerekir.

 

CheckBox Nesnesi : Bu nesne ile kullanıcıya bir olayı kabul edip etmediğini veya bir ve birden fazla seçeneklerden hangilerini seçtiğini sorabilirsiniz.
   Checkbox1.disablepicture : Nesnenin etkin değilken üzerinde gözükeceği resim.
   Checkbox1.downpicture : Nesnenin seçili olduğu konumdaki reisimi.
   Checkbox1.picture : Nesnenin seçili olmadığı konumdaki reisimi.
   Checkbox1.value : Nesnenin seçili, seçili değil yada yarı seçili olacağı ayarlaması.
   Checkbox1.style : Nesnenin Windows standardında veya buton şeklinde olacağının ayarı.


OptionButton Nesnesi : Bu nesne sayesinde kullanıcıya birden fazla seçenek arasında hangisini tercih ettiğini sorabilirsiniz. Kullanıcı form içerisindeki OptionButton lar arasından en fazla birisini seçebililir. Eğer iki ayrı gruptan oluşan sorularınız varsa bu soruların seçeneklerini ayrı frameler içerisine koyarak birden fazla seçeneğin seçilmesini sağlayabilirsiniz.
   Option1.disablepicture : Nesnenin etkin değilken üzerinde gözükeceği resim.
   Option1.downpicture : Nesnenin seçili olduğu konumdaki reisimi.
   Option1.picture : Nesnenin seçili olmadığı konumdaki reisimi.
   Option1.value : Nesnenin seçili veya seçili değil olacağı ayarlaması.
   Option1.style : Nesnenin Windows standardında veya buton şeklinde olacağının ayarı.


ComboBox Nesnesi : Teknik olarak OptionButtons ile aynı görevi yaptığını söyleyebiliriz. Fakat bu nesnenin görünüşü biraz daha değişiktir ve farklı yerlerde daha kullanışlı olabilmektedir. Aralarındaki farkı anlamak için Örnek butonlarındaki görünüşlere göz atabilirsiniz.
   List1.sorted : Combobox içerisindeki listenin alfabetik sıraya dizilmesini sağlar.
   Combo1.style : Combobox içerisindeki listenin seçilebilme özelliklerini ayarlar
   Combo1.additem : Combobox içerisine yeni bir seçenek eklemeye yarar. Bu parametreyi Properties Menüsünde bulamazsınız. Sadece program içerisinde kodları yazarken kullanabilirsiniz
   Combo1.clear : Combobox içerisindeki bütün listenin silinmesini sağlar. Bu özellikte additem özelliği gibi Properties bölümünde bulunmaz.
   Combo1.index : Combobox içerisindeki listeyi ayarlamanızı sağlar. Bu kısımda alt satıra geçe bilmek için Enter tuşu yerine Ctrl+Enter tuş kombinasyonunu kullanmalısınız.


ListBox Nesnesi : Bir kutu içerisinde listeler oluşturmak ve listelerde seçimler yaptırmak amacı ile kullanılmaktadır.
   List1.sorted : Listbox içerisindeki listenin alfabetik sıraya dizilmesini sağlar.
   List1.style : Listbox içerisindeki listenin seçilebilme özelliklerini ayarlar
   List1.additem : Listbox içerisine yeni bir seçenek eklemeye yarar. Bu parametreyi Properties Menüsünde bulamazsınız. Sadece program içerisinde kodları yazarken kullanabilirsiniz
   List1.clear : Listbox içerisindeki bütün listenin silinmesini sağlar. Bu özellikte additem özelliği gibi Properties bölümünde bulunmaz.
   List1.index : Listbox içerisindeki listeyi ayarlamanızı sağlar. Bu kısımda alt satıra geçe bilmek için Enter tuşu yerine Ctrl+Enter tuş kombinasyonunu kullanmalısınız.

 

 
Frame Nesnesi : Frame nesnesi fazla önemsenmez ama optionbox ları ve checkbox lar ile ilgili işlemlerde, bu nesnelerin farklı gruplarda kullanılabilmesi için çok önemlidir. Frame nesnesini ekrana yerleştirdikten sonra içerisine diğer nesneleri koymakta zorlanabilirsiniz. Daha önceden yapılmış nesneleri bu frame içerisine taşımak için; önce nesneleri işaretleyip kesmek, daha sonrada frame üzerini sağ klik tıklayıp yapıştır komutunu seçmek en kolay yöntemdir. Siz yinede frame yaptıktan sonra nesnelerinizi yaparsanız, yeni nesneleri doğrudan frame içerisinde oluşturabilirsiniz.
   Frame1.borderstyle : Frame in dış çerçevelerinin olup olmayacağını ayarlar.


Line Nesnesi : Adamlar kolay çizgi çizebilelim ve çizgilerimiz form içerisinde özgür olabilsin diye line nesnesini tasarlamışlar. Ben bu nesneyi sanırım 2 defa kullanmıştım. Birisinde bir noktaya nişan alma efeği vermek için, Borderstyle parametresi Dash-Dot olmak üzere bir artı oluşturmuştum. İkisini de bu artıda kullanmıştım : ).
   Line1.borderstyle : Line nesne çizgisinin çizim tarzını ayarlar.
   Line1.drawmode : Line nesnesinin arkasına gelen diğer renklere göre nasıl renk değiştireceğinin ayarıdır.


Shape Nesnesi : Çizgi varda niye daire ve kare gibi şekiller yok demeyelim diye birde shape nesnesi çıkarılmış.
   Shape1.backstyle : Shape nesnesinin içerisi şeffaf veya renkli olsun diye ayarlanabilsin diye.
   Shape1.borderstyle : Shape nesnesinin, çerçeve çizim tarzını ayarlar.
   Shape1.drawmode : Shape nesnesinin üzerine geldiği diğer renklere göre nasıl renk değiştireceğinin ayarlanması.
   Shape1.fillstyle : Shape nesnesinin iç rengini kareli, çizgili gibi ilginç şekillerde verebilmek için.
   Shape1.shape : İyi kare çizdik de daire nasıl çizeceğiz diye aramayın. Shape nesnesini koyduktan sonra, neye benzeyeceğini buradan ayarlayacağız.


Timer Nesnesi : Üzerinde şu anlık fazla durmayacağım. Belirli zaman aralıklarında işlemler yapmayı düşünüyorsanız bu nesneye ihtiyacınız olacak.
   Timer1.interval : Zamanlamanın ne kadar olacağının ayarı.
   Timer1.enabled : Her nesnede olmasına rağmen bu nesne için üzerine basarak söylüyorum. Bu değeri enable yaparsak etkin, disable yaparsak etkin dışı oluyor.
Bu nesneyi örneğin saat yapımında kullanabilirsiniz. Nesneden saat yapmasını bekleyemezsiniz. Sadece 1 saniye zaman birimini bu nesne sayesinde kullanabilirsiniz.

 

 

Yardım İçin Sadece Bir Tık Yeter
 
Sponsor
 
.tk
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol